حوكمی ب كارئینانا كحۆلێ (Alchol) د كاری نۆژداری و بەنچ کرنێ دا چییە؟
بەرسڤ:
كحول ماددەكە ب تێكەلكرنا د گەل چەند ماددەكێن دی دبیتە بێ هوشكەر، و هەمی بێ هوشكەر ژی عەرەقە (كل مسكرٍ خمر)(1)، كو خوارن و ڤەخوارنا وێ ب بەلگێن قورئان و فەرموودە و ئێک دەنگییا زانایان حەرامە. بەلێ پا ب كارئێنانا كحۆلێ د پیشەسازییاندا و ب تایبەتی د پیشەسازییا وەكی دەرمان و پاقژکەر و بەنچ کرنێ دا دورستە، ئەو ژی ب دو مەرجان:
۱ـ ب تنێ بۆ ڕێژەیەکێ كو بۆ پیشەسازییێ یا پێدڤی بیت.
۲ـ نۆژدارێ شارەزا و دەست پاقژ، بڕیارێ ل سەر بدەت.
یا د ڤی بواریدا بۆ كحولێ ڕێک پێ دهێتە دان بۆ عەرەقێ ڕێک پێ ناهێتە دان، هەر چەندە كحول ژ پێكهاتێن عەرەقێییە. ئەڤە ژی ژبەر دو ئەگەران:
۱ـ تێکەلکرنا كحۆلێ بۆ دەرمانان یان بێهنان یان پاقژ کەران، بۆ مرۆڤان کارەکێ ب مفایە و د پیشەسازییاندا یا پێدڤییە، یا جیاوازە ژ تێکەلکرنا كحۆلێ د گەل عەرەقێ
۲ـ تێکەلکرنا عەرەقێ بۆ بێهنێ یان پاقژکەران یان دەرمانان، دەرگەهەكی بۆ بەلاڤکرنا عەرەقێ ڤەدکەت، کو ئەڤە ب خۆ ژی كارەكێ مەترسییە. بەلگە لسەر ڤێ چەندێ:
*عن أنسٍ (رضي الله عنه) قال: سُئل رسول الله (ﷺ) عن الخمر تتَّخذ خَلاًّ؟ فقال: (لا)(2)
و المسألە من النوازل
1 ـ (قرر مجلس المجمع الفقهي في دورته السادسة عشرة المنعقدة بمكة المكرمة في المدة من 1422هـ \10\21ـ26 جواز إستعمال الأدوية المشتملة على الكحول بنسب مستهلكة، تقتضيها الصناعة الدوائية، التي لا بديل عنها، بشرط أن يصفها طبيبٌ عدل، كما يجوز إستعمال الكحول مطهراً خارجياً للجروح، و قاتلاً للجراثيم، و في الكريمات و الدهون الخارجية ـ والله تعالى أعلم ـ)(3).
2 ـ قاعدة ما ترك لشبهة جاز عند الحاجة (4) .
(1) حديث: (كل مسكر خمر و كل مسكر حرام) أخرجه مسلم و غيره . ينظر تخرجه في مسند أحمد (8\269،268،445،446)(10\ 24،84،321،347)(24\231،370).
(2) أخرجه مسلم في صحيحه(1983) و الترمذي في سننه(1294).
(3) ينظر: منحة العلام شرح بلوغ المرام (8\533) و فتاوى رشيد رضا (ص1631) و (توصيات الندوة الثامنة للمنظمة الإسلامية للعلوم الطبية بالكويت من 22 ـ 24 \12\1415 هـ) ضمن المجلد(7) ص5261ـ5266 من كتاب الفقه الإسلامي و أدلته لدكتور وهبة الزحيلي ـ رحمه الله ـ.
(4) ينظر: فتاوى الشيخ محمد صالح (11\254).
مامۆستا (سامی موستەفا حەسەن).